Podstawowe kroki do założenia sklepu internetowego na przykładzie Malinowego Koszyka

Jedna z moich czytelniczek poprosiła mnie o wpis z instrukcją krok po kroku jak założyć sklep internetowy. Myślę, że są lepsi specjaliści w tej dziedzinie i zaznaczam, że nie wszystkie decyzje czy kroki, które my podjęliśmy były słuszne, ale sklep funkcjonuje już od trzech lat i ma się dobrze, więc co nie co mogę napisać. Mam nadzieję, że niektórym rozjaśnię trochę temat.

1. Pomysł na biznes 

Tak, to pierwszy krok do tego żeby w ogóle zacząć myśleć o własnym biznesie. Jeśli chcesz założyć własny sklep internetowy to zapewne masz już jakiś pomysł na na niego lub szukasz inspiracji, bo nie wiesz jaki sklep internetowy otworzyć, z czym otworzyć, co sprzedawać. Nie ma nic bardziej satysfakcjonującego jak połączenie swojej pasji z satysfakcjonującymi zarobkami. Osobiście jeszcze zazdroszczę ludziom marek, które sami tworzą od początku do końca, to już musi być totalna satysfakcja. Mocno podziwiam takie osoby i mocno kibicuję.

Co tu dużo mówić, żeby ruszyć trzeba mieć pomysł! Jak wiecie po urodzeniu Mikołaja na wszystkie sposoby dumałam jak pozostać z Nim do co najmniej 3 roku życia w domu. Wychodzę z założenia, że nasze dzieci do tego wieku najbardziej na świecie potrzebują właśnie nas rodziców, to czułam w głębi serca i dążyłam do tego żeby pogodzić pracę zawodową z byciem mamą na pełen etat. Powrót do korporacji, która wysysała wtedy ze mnie wszystko kompletnie mi się nie uśmiechała. Zatem w mojej głowie zaczął kiełkować pomysł na własny biznes, bo mimo, iż spełniałam się w roli mamy to jestem tym typem, który nie może zamykać się tylko i wyłącznie na dom, ja muszę mieć swoją „pracę”, która daje mi powera i zaspokoi moje potrzeby bycia też kobietą i osobą spełnioną. To nie było tak, że dumałam nad każdym jakimkolwiek biznesem. Chciałam żeby połączony był trochę ze światem dziecka czyli tym, co w danym momencie najbardziej mnie zajmowało. Zatem sklep internetowy z asortymentem dla dzieci wydał mi się trafnym pomysłem.

Chciałam się wyróżniać, bo to dość ważne w każdym biznesie, więc na początku wymyśliłam sobie, że będę celowała tylko i wyłącznie w polskie marki, jednak z biegiem czasu wprowadzać zaczęłam produkty zagraniczne, ale od początku do końca przy wyborze producentów kieruje mną zasada, że to mają być produkty tworzone od serca, z pasją, mądre, kreatywne, najlepiej ekologiczne i z przesłaniem. Tym też się kieruje kiedy dostaję propozycje współpracy. Nie idę na kompromisy, wybieram marki, które jako mama sama bym wybrała i polecała.

2. Wsparcie

Nie mam na myśli tutaj technicznego wsparcia, a takie stricte domowe i duchowe. Gdyby nie Tomek pewnie w połowie drogi bym odpuściła temat. To On mnie mobilizował, czasem popychał do działania i za każdym razem jak nie wierzyłam w to, co robię tłumaczył, że warto. Myślę, że bez Niego nie otworzyłabym sklepu. Poza tym ma w sprzedaży bardzo duże i długie doświadczenia, więc nawet dziś jak mam podjąć jakąś decyzję radzę się właśnie Tomka, ależ połechtałam teraz Jego ego;) Dlatego wsparcie najbliższych w każdych życiowych projektach jest niezmiernie ważne.

3. Jest pomysł i co dalej? Skąd wziąć pieniądze?

W związku z tym, że kiedy wpadłam na pomysł własnego biznesu byłam jeszcze zatrudniona opcja wszelakiego dofinansowania nie wchodziła u mnie w rachubę. Zatem zainwestowaliśmy nasze oszczędności, ale nie rzucaliśmy się na maksymalnie głęboką wodę. Po prostu stworzyliśmy sobie biznes plan w którym zawarliśmy podstawowe koszty takie jak: założenie strony www, zakup domeny, towaru, koszty przesyłki, koszty stworzenia logo, platforma na której będzie „postawiony sklep”, koszty wizytówek, materiałów biurowych w tym tych do pakowania zamówień, założenie kont sklepu w socjal mediach.

  • Domena internetowa to adres pod którym znajdować się będzie twój sklep. Najlepiej, żeby była krótka, nieskomplikowana i łatwa do zapamiętania. Dla sklepów sprzedających towary w Polsce podobno warto wybierać domeny z rozszerzeniem .pl, gdyż są one uważane za najbardziej wartościowe i wzbudzające największe zaufanie. Cena: od kilku do kilkudziesięciu złotych.
  • Platforma czyli miejsce, które pozwoli nam w łatwy i szybki sposób umieszczać produkty na stronie, przyjmować zamówienia i nimi zarządzać, pozycjonować sklep. Ważne jest też, aby interfejs dla klientów był wygodny i intuicyjny, wyposażony w narzędzia, które zwiększą satysfakcję z zakupów (np. porównywarkę produktów, dobrą wyszukiwarkę, filtry wyników wyszukiwania, kalkulator kosztów), zapobiegną porzucaniu koszyków (np. dzięki możliwości zakupów bez rejestracji), podpowiedzą inne produkty, którymi klient może być zainteresowany. W związku z tym, że do założenie strony, zbudowania jej i postawienia sklepu zatrudniliśmy agencję mocno zwracaliśmy uwagę na koszty. Wybraliśmy platformę PrestaShop, dumaliśmy też nad Shopperem, ale był droższy. Z perspektywy czasu uważam, że to była dobra decyzją. Presta jest intuicyjną platformą, właściwie jak dostałam do niej instrukcję działałam już sama.

3. Urzędy, założenie działalności gospodarczej + dobra księgowa.

To moment w którym może nam się odechcieć, ja w tym momencie miałam kryzys. Polityka w naszym kraju niestety nie sprzyja młodym przedsiębiorcom. Dziękuję tutaj znów Tomkowi, że wszystkie te kwestie związane z urzędami ogarnął za mnie i ogarnia do tej pory, bo dla mnie to jest kompletna czarna magia. Zatem warto przede wszystkim mieć kogoś, kto nam to sprawnie załatwi i kto nas pokieruje. Aby założyć sklep internetowy najlepiej założyć działalność gospodarczą tak samo jak w przypadku handlu tradycyjnego, aby móc w pełni legalnie i zgodnie z polskim prawem sprzedawać produkty za pośrednictwem sklepu internetowego należy zarejestrować działalność gospodarczą, posiadać NIP, REGON, konto firmowe i siedzibę. Sama procedura rejestracji firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej jest prosta. Wystarczy dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Robimy to wypełniając formularz CEIDG-1. Rejestracja jest bezpłatna.

Po złożeniu wniosku CEIDG-1 w ciągu maksymalnie siedmiu dni zostanie nam przydzielony numer REGON. Jeśli nie posiadamy jeszcze Numeru Identyfikacji Podatkowej, także go otrzymamy. W przeciwnym wypadku numer osobisty NIP staje się automatycznie numerem firmowym.Następną czynnością, którą przyszły właściciel sklepu internetowego powinien wykonać jest złożenie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zgłoszenia do ubezpieczenia w postaci druku rejestracyjnego ZUS ZUA.

4. Podatnik VAT czy nie  i co z tym ZUSem?

Tutaj już decyzja należy do Was, ale dopóki obroty twojej firmy nie przekroczą w proporcji do okresu prowadzonej działalności 200 000 zł rocznie, zwolniony jesteś z płacenia VAT. Składki ZUS to chyba najmniej przyjemny moment przed każdym 10 dniem miesiąca, za każdym razem kiedy robię przelew mam wyższe ciśnienie. Prowadząc działalność jednoosobową taką jaką prowadzę ja składki ZUS przez 24 miesiące wynoszą około 600 zł. Po tym okresie kwota wzrasta do ponad 1200 zł, nawet nie chcę tego komentować.

5. Konto bankowe i kreatywna księgowość

Nie ma prawnego obowiązku posiadania firmowego konta bankowego dopóki wartość pojedynczej transakcji nie przekracza 15 000 zł, a firma zatrudnia mniej niż dziesięciu pracowników. Praktyka pokazuje jednak, że posiadanie go jest więcej niż wskazane, jednak ja sobie nie wyobrażam nie mieć osobnego konta firmowego gdyż ono zdecydowanie ułatwia prowadzenie księgowości, przesyłanie składek i płacenie podatków oraz uwiarygadnia firmę w oczach klientów. Ważną kwestią jest też dobra księgowa. My trafiliśmy na biuro, które pomaga i doradza nam w każdej kwestii. Panie są bardzo komunikatywne i nie ma dla nich pytań i problemów niemożliwych do rozwiązania.

6. Kontakt z Producentami

Oczywiście nie dotyczy to opcji, kiedy sama jesteś marką i to Ty tworzysz coś, co sprzedajesz w swoim sklepie.

Kiedy już masz w pełni ogarnięte powyższe tematy możesz zacząć współpracę i kontakt z Producentami. Na początku było tak, że to ja pisałam do wybranych marek w ramach potencjalnej współpracy. Teraz to marki zgłaszają się do mnie. Przygotuj sobie maila roboczego w którym krótko będzie opisana Twoja działalność, przedstaw się i zachęć Producenta do współpracy. Fajnie jak wspomnisz o tym jak bardzo chciałabyś/chciałbyś aby jego produkty znalazły się w Twoim sklepie. Marki są elastyczne jeżeli chodzi o formy współpracy. Niektóre mają swoje minimum logistyczne więc musisz zamówić towar w określonych ilościach lub w określonej kwocie, a inne podejmują współpracę na zasadzie dropshippingu, co w przypadku małych firm i braku powierzchni magazynowej jest dość mocno kluczowe. Malinowy współpracuje na ten zasadzie z kilkoma markami. Mamy już swój mały magazynek, ale nadal jest nam wygodniej nawet finansowo współpracować na zasadzie dropshippingu. Nie musimy wtedy wkładać w towar nie wiadomo jak wielkich pieniędzy. Może jest to ciut mniej opłacalna forma, ale warto z tego skorzystać jeżeli dany Producent jest naprawdę dla nas mocno atrakcyjny. Istnieje jednak pewna uniwersalna zasada, że nie warto robić na początku zbyt dużych zapasów. Lepiej jest kupić kilka różnych produktów, każdy po jednej lub dwie sztuki, i wystawić je na sprzedaż. W ten sposób łatwiej będzie sprawdzić, które produkty lepiej się sprzedają, a których lepiej następnym razem nie zamawiać.

Dropshipping to model sprzedaży, w którym proces magazynowania i wysyłki towaru do klienta zostaje przeniesiony ze sklepu na hurtownię. Inni słowy: klient kupuje towar w sklepie, ale paczkę wysyła do niego hurtownia. Dzięki temu sklep unika kosztów związanych z magazynowaniem i realizacją zamówień i w efekcie może naliczać niższe marże. 

7. Promocja sklepu

To w dzisiejszych czasach dość kluczowa kwestia, myślę, że bez promocji w socjal mediach ciężko jest się jakkolwiek wybić.

  • blog + kampania maillingowa – można, ale nie trzeba! Ja mam tego bloga i czasem niektórego treści powiązane są z moją ofertą handlową, chociaż wiele osób uważa, że ciągle za mało, ale chcę żeby to, co na blogu było spójne z tym, co do tej pory robiłam, więc czasem pojawiają się jakieś „Prezentowniki dla dzieci” w których pokazuje też produkty z Malinowego, ale staram się żeby to było wyważone. Po prawej stronie na blogu jest też  logo sklepu, które przy okazji odwiedzin tutaj może przekierować na stronę sklepu. Jeżeli chodzi o kampanię maillingową to w tej kwestii się trochę opuściłam, kiedyś wysyłałam newslettery do moich klientów, ale czasowo nie byłam w stanie za każdym razem tworzyć takiego maila, ale mam zamiar do tego powrócić, bo przy pomocy newslettera możesz wysyłać potencjalnym klientom informacje o nowościach, promocjach i wyprzedażach.
  • media społecznościowe – jest to jeden z najtańszych sposobów promocji sklepu internetowego. Za ich pomocą bez ponoszenia dodatkowych kosztów możesz prezentować swoją ofertę dużemu gronu odbiorców. Facebook, Instagram to podstawa. Tutaj masz faktycznie pole do popisu. Informujesz o nowościach, promocjach, masz kontakt z potencjalnym Klientem, możesz skutecznie promować swoje produkty. My na początku działaności skupiliśmy się mocno na FB i na bazie klientów. Mamy teraz ponad 14 tys followersów, przyszedł więc czas na IG.

Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania to piszcie! Postaram się w miarę wiedzy i możliwości odpisać;)

Polecam zajrzeć też tutaj